Motueka

18 november 2016 - Motueka, Nieuw-Zeeland

15nov: op tijd vertrokken, gelukkig schijnt de zin weer. We gaan 300 km rijden, via  Reefton, Murchison aar Motueka. Alweer een hele mooie route, maar als de zon schijnt is alles nog veel mooier! Het is 23 gr. En dat is best warm. Rond Motueka is veel fruitteelt, kiwi's, druiven, citrusvruchten. We drinken een lekker bakje koffie en lopen een rondje langs de zee. Het is er druk. Wat blijkt, mensen zitten te wachten tot de maan opkomt. Hij is vandaag heel groot en het dichtst bij de aarde. Dit fenomeen duurt weer 2000 jaar. We boffen , het is helder weer en worden getrakteerd op een prachtige grote maan. Heel bijzonder om te zien. Wat een mooie dag.

16nov: mijn verjaardag!  Ik voel me nog niet echt jarig, maar dat verandert snel.Ans heeft een kadootje voor me gekocht en er wordt lang zal ze leve gezongen tijdens het ontbijt. De zon schijnt en het belooft een mooie dag te worden. Lekker eerst aan de koffie met gebak en dan.......De wandelschoenen aan en op naar het Abel Tasmanpark, naar Marahau. We lopen een deel van de Abel Tasmantrack, een supermooie wandeltocht langs de kust. We lunchen aan het strand, waar Henk op zijn mondharmonica voor mij lang zal ze leve speelt. Het is heel bijzonder op deze plek om jarig te zijn. S' avonds uit eten , heerlijk Indiaas gegeten. Alle felicitaties gelezen. Het was een superleuke , speciale dag.

17nov: we gaan naar Golden Bay. We stoppen eerst bij Hawkeslookout, een prachtig uitzicht over de vallei. Daarna Pupusprings. Heel bijzonder , vanwege de keuren in het water. Hier zijn ondergrondse bronnen , hier zie je de kringen in het water. Dit is een spirituele plek voor de Maori's, je mag niet van het water drinken en mag er niet zwemmen. We komen in Takaka, een hippiestadje, heel leuk. Winkels met hippieachtige kleding, wierook e.d. Veel winkels met kunst van plaatselijke kunstenaars. Hippies op straat , net als in de jaren 60. Vlakbij zijn ook 2 communes waar hippies leven met elkaar. Alles is daar gemeenschappelijk , als je daar woont heb je al bezittingen ingeleverd. We gaan weer verder, wat een prachtige tocht .Alweer , het houdt niet op. We rijden tot Wainui en kunnen dan niet verder, het heeft hier de laatste dagen zo hard geregend dat ze met de weg bezig omdat die beschadigd is. Bij Golden  Bay een strandwandeljng gemaakt. Er ligt wat zwart zand en stenen met glimmende stukjes , goudkleurig. Vandaar de naam . De weg terug was net zo mooi als de weg ernaar toe. Morgen weer verder naar Picton

1. Groenestein:
    18 november 2016
    Gefeliciteerd Marian! Maak er een mooi jaar van! Je bent al goed opweg!
    Dank voor het reisverslag en een goede reis verder met z'n allen! Xxx