Wellington-Napier

25 november 2016 - Napier, Nieuw-Zeeland

22nov: We staan staan om 5.30 op. We willen rustig ontbijten en op tijd bij de ferry zijn. We moeten er om 7.30 zijn. Daar aangekomen blijkt dat we een uur te vroeg zijn. Ons is verteld, 7.30 aanwezig en 8.30 vertrek. Verkeerde informatie. Om 9.30 vertrekt de boot. Het is mooi helder weer en het os dan ook een prachtige tocht van 3.5 uur door de Marlbourough sound. In Wellington aangekomen gaan we eerst naar het Te Papa museum. Wat een drukke stad, dat zijn we niet meer gewend. We lopen er een paar uur rond en besluiten de volgende dag terug te gaan. Er is zoveel te zien en het is zo groot, 35.000 m2 . Op naar ons motel.

23 nov: We gaan naar Wellington. Eerst weer maar het museum. Maoricultuur, native planten en dieren, immigratie en nog veel meer. Je kunt er ook ervaren hoe het is als er een aardbeving is. Daar wordt je wel stil van, heel heftig, indrukwekkend. S'middags lunchen we in de botanische tuin en hebben we een rondleiding in de Parlementsgebouwen, heel mooi binnen en interessant. We mogen ook in de kelder zien hoe de fundering aardbevingproof gemaakt is. Zij noemen dit floating foundation, Ook  heel interessant. Een bijzondere indrukwekkende dag.

24 nov: Om 8.30 zitten we weer in de auto naar Napier, 350km rijden, aan de oostkust. Halverwege de middag zijn we in ons motel met zwembad aangekomen. In de stad gaan we inkopen doen voor het avondeten, maar eerst een pot bier op het terras. Het is hier 24 gr. heerlijk nog even in de zon.

25nov: Het regent . We doen rustig aan en het is na 1 uur weer droog. We gaan naar de stad om een stadswandeling te maken. Napier is een art deco stad. Is in 1931 door een aardbeving verwoest en geheel in art deco stijl herbouwd. Heel bijzonder. Er zijn veel mooie winkels , waarvan een aantal in artdeco stijl ook ingericht. Veel artikelen zijn er te koop in dezé stijl, zelfs charlestonjurken en bijbehorende sieraden en hoedjes, heel erg leuk. Ook het personeel is in die stijl gekleed.  Er is hier elk jaar een artdeco festival. Er rijden ook verschillende oldtimers rond. Ontzettend leuk om dit gezien te hebben. De mannen zwemmen nog even en zitten in de hottub. Een geslaagde dag. Morgen weer verder , naar Taupo.

1. Hermine enHenrij:
    25 november 2016
    Jullie waren in ieder geval niet te laat voor de boot
    Veel plezier en nog en veel genieten
  2. Jolien:
    25 november 2016
    Leuk!! Op naar Taupo, is ook erg mooi!:) XX
  3. Marga:
    26 november 2016
    Ik volg jullie op de voet en het is ontzettend leuk om al jullie reisverhalen te lezen. Prachtige foto's. Ziet er uit als een overheerlijke vakantie....